Jak získat digitální podpis a jak s ním urychlíte firemní administrativu

Technologie
16. 11. 2023

Začalo to digitálními hodinkami (dnes se jim říká „smart watch“), pak jsme začali posílat digitální dopisy (e-maily) a dnes už máme i digitální boty a ve virtuálním světě trávíme někdy víc času než v tom skutečném. Dokážeme se ale v digitálním světě vůbec správně a náležitě podepsat? Přečtěte si, jak vytvořit digitální podpis, který bude snadný, bezpečný a významně urychlí vaše administrativní procesy.

Jak získat digitální podpis a jak s ním urychlíte firemní administrativu

Co vlastně je digitální podpis? Čistě teoreticky by to mohl být i sken či fotografie vašeho skutečného vlastnoručního podpisu, případně, pokud byste preferovali vyšší kvalitu, může jít o vektorový obrázek. Všechny tyto formy počítačové grafiky jsou digitální, přesto však nejde o skutečný digitální podpis.

 

Skutečný digitální podpis – jeho vlastnosti a výhody

Pokud mluvíme o skutečném elektronickém či digitálním podpisu (jde o jedno a to samé), z hlediska informatiky se jedná o specifická data, která nahrazují vlastnoruční ověřený podpis. Důležité je ono slůvko „ověřený“ – takovou vlastnost nemá a nemůže mít pouhý sken, fotografie nebo vektorová grafika zmíněná výše. Oproti tomu pravý digitální podpis ověřuje totožnost podepsané osoby, a to i v anonymním světě internetu.

A co na to právníci? Odcitujeme přesně znění z nařízení Evropského parlamentu a Radu EU č. 910/2014: „Z právního hlediska je digitální podpis definován jako data v elektronické podobě, která jsou připojena k jiným datům v elektronické podobě nebo jsou s nimi logicky spojena a která podepisující osoba používá k podepsání“.

Zajímavost: Česká republika byla třetí zemí světa, kde došlo k uzákonění elektronického podpisu, bylo to v roce 2000.

Výhody a vlastnosti digitálního podpisu

Díky tomu, že digitální podpis je formou ověřeného podpisu, má několik zásadních vlastností:

  • Integrita – digitální podpis je pevně propojený s podepsaným dokumentem, díky tomu lze vždy ověřit, že po podepsání nedošlo v daném dokumentu k žádným změnám.
  • Autenticita – vždy je možné spolehlivě ověřit identitu podepisujícího.
  • Časové ukotvení – digitální podpis v sobě zpravidla obsahuje i „digitální datumku“, tj. časové razítko, které prokazuje datum a přesný čas podepsání dokumentu.

Výhody této formy podepisování jsou nasnadě:

  • Digitální veřejná správa – digitální podpis můžete použít při potvrzování úředních dokumentů nebo korespondence (tj. např. při podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ, u přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění, u přiznání k DPH, při elektronické komunikaci se státní správou nebo s krajskými či městskými úřady atd.).
  • Digitální soukromý sektor – digitální podpis můžete stejně tak dobře využít při podávání žádostí o dotace EU, při podepisování faktur nebo samozřejmě v jakékoliv firemní korespondenci.
  • Úspora času a peněz – odesílání dokumentů k podpisu poštou (nemluvě o fyzickém doručování) je nejen časově náročné, ale také finančně zatěžující a celkově neefektivní. Digitální podpis umožňuje okamžité podepisování dokumentů online – bez pošty a ověřování.
  • Jednoduchost a pohodlí – díky digitálnímu podpisu nemusíte hledat tiskárnu nebo skener. Dokumenty můžete podepsat odkudkoliv a kdykoliv, stačí vám pouze zařízení s přístupem k internetu.
  • Nepotřebujete pero ani papír – jde samozřejmě o žertovný bod pro odlehčení, nicméně v některých situacích tuto výhodu digitálního podpisu můžete velmi náležitě ocenit (nikdo z přítomných nemá po ruce psací náčiní). Faktem nicméně zůstává, že snížení používání papíru má pozitivní dopad na životní prostředí a z tohoto hlediska je digitální podpis bezesporu ekologičtější alternativou.

Tip: Podívejte se, jak se správně starat o osobní údaje podle GDPR.

 

Jak získat digitální podpis

Nejrychlejší a nejjednodušší možností, jak získat digitální podpis, je použití spolehlivé a ověřené online platformy. My v CGOS implementujeme nástroj DigiSign, který umožňuje rychlé a efektivní podepisování dokumentů online a poskytuje vysokou úroveň zabezpečení i ověření identity podepisujícího (přesně jak je uvedeno výše ve výčtu vlastností pravého digitálního podpisu).

Jak na online podpis dokumentu pomocí DigiSignu?

Opravdu jednoduše a velice rychle – běžnou kupní smlouvu vyřídíte za 2 minuty. Stačí jen několik kroků:

  • Otevřete online aplikaci DigiSign pro digitální podepisování.
  • Založte novou obálku a přetáhněte do ní dokument k podpisu.
  • Zadejte podepisující – mohou být dva nebo klidně i deset, na množství nezáleží.
  • Připojte stručnou zprávu (typu „Dobrý den, zasílám Vám smlouvu dle předchozí dohody“).
  • Do dokumentu přetáhněte z nabídky pole pro digitální podpis a jedním kliknutím je spárujte s identitami podepisujících.
  • Kliknutím dokument odešlete všem podepisujícím současně. Těm se dokument zobrazí až po dvoufázovém ověření jejich identity. Podepsat klidně mohou z mobilu nebo jakéhokoliv zařízení s dotykovým displejem a připojením k internetu.

Tip: Mohlo by vás zajímat, proč se vyplatí personalizace objednávkového formuláře.

 

Jak digitální podpis „nakopne“ vaši firemní administrativu?

Stručně: velmi výrazně ji urychlí. Digitální podpis umožňuje firmám podepisovat smluvní i interní dokumenty online, rychle a bezpečně (díky ověření přes Bank ID je možné prokázat identitu podepisujícího až na úroveň AML). To znamená:

  • Vše online – smlouvy, nabídky a další dokumenty mohou vaši zákazníci podepsat rychle, pohodlně online, bez nutnosti návštěvy vaší pobočky či kanceláře.
  • Workflows pro urychlení administrativy – např. při nepodepsání daného dokumentu do týdne se bude digitální podpis automaticky delegovat na jiného kompetentního pracovníka. Podobných automatických procesů lze samozřejmě nastavit desítky.
  • Bezpečnost – díky partnerství s Bankovní identitou a Bank ID garantuje CGOS ověření digitálních podpisů a identity podepisujících až do úrovní AML a KYC. Díky časovému razítku je dokument po podepsání chráněný před případnou nežádoucí změnou.
  • Funkční digitální transformace – kombinace DigiSign a nástroje Interactive pro automatickou tvorbu dokumentů vám umožní zdigitalizovat a zautomatizovat smluvní a dokumentační administrativní procesy a zefektivnit tak váš back-office, product management i sales. Příklad: V nástroji Interactive připravíte i komplikovanou zákaznickou smlouvu na několik kliknutí a díky DigiSignu ji během několika minut připravíte k digitálnímu podpisu a odešlete zákazníkovi. Tím ušetříte několik hodin na přípravě dokumentů a několik dní (nebo i týdnů) oproti klasickému podepisování a zasílání dokumentu poštou.

 

Proč digitální podpis od nás?

Především proto, že je to rychlé a bez starostí:

  • Nastavíme za vás celou službu a související procesy, takže nemusíte řešit žádné technické detaily. To se týká i automatických podpisových workflows, o kterých píšeme výše, nebo integrace s vaším firemním prostředím. K implementaci a provozu tedy nemusíte alokovat čas vlastního IT oddělení.
  • Implementaci zvládneme za několik dní, a to bez ohledu na složitost pravidel a vnitřních politik ve vaší společnosti.
  • Nepřetržitá podpora – poskytujeme nepřetržitou zákaznickou podporu 24/7 v češtině, takže máte jistotu, že vám bude kdykoliv k dispozici odborná pomoc.

 

Digitální podpis přináší bezpečnost, rychlost a efektivitu do procesů, které byly dříve závislé na papíru a tužce. S digitalizací dokumentů a využíváním digitálního podpisu své podnikání zmodernizujete, ušetříte čas i peníze a získáte důvěru svých zákazníků i obchodních partnerů. Ozvěte se nám ještě dnes a posuňte své podnikání na novou úroveň.

Sdílet článek na sociálních sítích: > > >
Kontaktujte nás

Další články

Představte si svět, ve kterém vaše lednička sama objedná mléko, když dojde, nebo kde vaše auto ví, že potřebuje údržbu ještě dříve, než se objeví nějaký problém. To není sci-fi, to je internet věcí (IoT). Jak tato revoluční technologie mění způsob, jakým podniky komunikují se zákazníky? A proč 94 % maloobchodníků věří, že výhody IoT převažují nad riziky? Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak IoT nejen zlepšuje zákaznickou zkušenost, ale také jaké přináší podnikům výhody.

Máte pocit, že by vaše e-mailové zprávy měly mezi ostatními v přeplněných schránkách příjemců vyniknout hned na první pohled? Pokud ano, je tu pro vás řešení, které vám to umožní. Jedná se o inovativní nástroj, který nejen zvýší viditelnost vašich e-mailů, ale také podtrhne jejich autentičnost a důvěryhodnost. Chtěli byste se o technologii dozvědět více? Pak vzhůru do čtení našeho článku. 

>
© 2024 Copy General, Všechna práva vyhrazena.

Zásady zpracování osobních údajů

Nastavení cookies