Sestavujeme databázi kontaktů aneb kvalitními kontakty ke generování leadů

Marketingová komunikace
02. 3. 2023

Odkud k vám přichází vaši zákazníci? A vracejí se k vám ti stávající? Ať už v B2B nebo B2C segmentech podnikání je potřeba myslet na to, že komunikace je základ. A abychom měli s kým komunikovat a generovat leady, musíme k tomu sestavit, udržovat a opečovávat databázi kontaktů. Jenže jak na ni? 

Sestavujeme databázi kontaktů aneb kvalitními kontakty ke generování leadů

Je k něčemu nakoupená databáze kontaktů? 

Zejména pokud s podnikáním začínáte, může se zdát lákavá možnost nakoupení kontaktů od agentur. A skutečně tak lze rychle a snadno získat ohromné databáze kontaktů. Jenže jsou zde mnohá úskalí. 

Zaprvé je potřeba se připravit na to, že v kontaktech najdeme i nějakou (zpravidla menší) část neexistujících kontaktů. Daleko více však bude těch, které prostě nereagují a jsou nečinné, tedy pro vaše podnikání bezcenné a rozhodně neprospějí konverznímu poměru. 

Nečinné kontakty, které nereagují, však budou tím menším problémem, který nakoupené databáze skýtají. Tím zásadním je pochopitelně až GDPR, potažmo absence uděleného souhlasu. Pokud totiž příjemce neudělil souhlas se zasíláním obchodních sdělení, nesmíte jeho kontakt využít. S tím samozřejmě souvisí i fakt, že vás může část kontaktů označit jako potenciální spam, což snižuje vaši důvěryhodnost coby odesílatele. 

Nákup databáze kontaktů jen zřídkakdy přinese kýžené ovoce. Taková databáze bude sice velká, ale kontakty v ní nebudou kvalitní, nebudou generovat leady, a navíc je jejich použití legislativně přinejmenším diskutabilní.  

Daleko lepší cestou je vybudovat si vlastní databázi 

Aby byla databáze kontaktů skutečně smysluplná, nemůže se jednat o jednostrannou iniciativu. Potenciální zákazníci vám musí dát svůj kontakt s vlastním souhlasem a na základě podnětu, který je zaujme. Cílem je samozřejmě přijít za zákazníkem s nabídkou, díky které vám dá svůj kontakt rád, a ještě bude na vaše sdělení – nejtypičtěji na e-mail ve svojí schránce – koukat se zájmem. 

Budujeme databázi kontaktů offline 

Ve světě moderního online marketingu je nabírání kontaktů při osobním styku v offline světě často neprávem opomíjenou možností. Přitom pokud podnikáte v odvětví, v němž se lze zúčastnit výstav nebo veletrhů, otevírá se zde vynikající možnost k získání velmi kvalitních leadů. Navíc se jedná o ideální příležitost, jak oslovit klienty nejen elektronickou formou, ale také v rámci hromadné korespondence. 

Pointa tkví v tom, že oslovujete zákazníky naživo v prostředí a s produktem, který je pravděpodobně zajímá. Takový zákazník kromě toho, že si vezme vizitku, ještě mnohdy zanechá svůj kontakt se souhlasem ke komunikaci. 

Pokud je tedy získávání kontaktů při offline osobní komunikaci ve vašem odvětví podnikání tématem, lze jej rozhodně doporučit. Rozhodně se nevyplácí tento sice trochu staromódní, ale nesmírně účinný nástroj, podceňovat. 

Budujeme databázi kontaktů online 

Častější je ale v dnešním světě přece jenom budovat kontakty online. I tady však platí, že k těm nejlepším přijdeme jedině tehdy, pokud zaujmeme potenciálního zákazníka natolik, aby nám svůj kontakt dal sám od sebe. 

Specifickou výhodu tady samozřejmě mají majitelé e-shopů, kteří mohou budovat databázi kontaktů z nakupujících zákazníků – samozřejmě tedy za předpokladu, že tito zákazníci vysloveně neodmítnou další využití kontaktu pro obchodní komunikaci. 

Ale i pokud neprovozujete právě klasický e-shop se zbožím, je vždycky dobrým základem umístit na stránku na dobře přístupnou výzvu k odběru newsletterů. Není žádoucí trápit návštěvníky webu složitými formuláři, úplně postačí výzva k odběru novinek dole na stránce, jedno pole pro zadání e-mailu a tlačítko pro odeslání. 

I takto jednoduše lze generovat leady a kvalitní kontakty, neboť v tomto případě vám návštěvník nechal kontakt, aniž by k tomu byl cíleně vyzván. Bohužel takto jednoduché to nebude vždycky a občas je potřeba jít víc naproti tomu, aby vám potenciální zákazník zanechal svůj kontakt.  

Mezi možnosti aktivnějšího získávání kontaktů do databáze se řadí především pop-up okna či vysouvací lišty, které návštěvníka vyzvou k zanechání kontaktu. Použít lze také jednoduchý formulář s výzvou, zakomponovaný třeba do těla blogového článku. 

Na druhou stranu je potřeba s touto formou výzev zacházet opatrně. Například vyskakovací okna je dobré používat až poté, co návštěvník projde několik stránek webu, případně na něm stráví předepsané množství času. Vyskakovací okno s výzvou, které se zobrazí ihned po otevření stránky, případně i blokuje stránku jako takovou, mnoho lidí spíš automaticky odradí. Nemluvě o tom, že je stránka pak znevýhodněná ze strany Google. 

Jak motivovat k zanechání kontaktu 

Velmi dobrým nástrojem při budování databáze kontaktů je také použití pozitivní motivace. Způsobů, jak motivovat potenciálního zákazníka k zanechání kontaktu, je hned několik. Pojďme se podívat na některé: 

  • Jednorázová sleva na zboží či nákup 

  • Nabídnout nový obsah s předstihem registrovaným odběratelům 

  • Bonusový obsah pro registrované 

  • Interaktivní prvky, jako například „kolo štěstí“, na kterém si může návštěvník vytočit slevu 

  • Průzkum, case study nebo jiný formát placeného obsahu zdarma pro registrované uživatele 

Způsobů, jak sestavit svojí databázi kontaktů, a potom skrze ni budovat kvalitní leady, je tedy celá řada. Podstatné je ani po vybudování databáze neusnout na vavřínech, o databázi pečovat, sledovat chování oslovených kontaktů a samozřejmě nabízet kvalitní a zajímavý personalizovaný obsah. 

Sdílet článek na sociálních sítích: > > >
Kontaktujte nás

Další články

Nalijme si čistého vína – tradiční marketingové kampaně, které oslovují široké publikum jednotným sdělením, už nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější a očekávají od firem relevantní a personalizovanou komunikaci. Proto se značky stále více zaměřují na data a personalizaci, aby si vybudovaly silnější vztahy se zákazníky a dosáhly lepších výsledků. V dnešním článku se podíváme na starší i nové digitální technologie, které personalizovanou reklamu a komunikaci dokáží zajímavým způsobem zpestřit.

Představte si orchestr, kde každý nástroj hraje svoji melodii nezávisle na ostatních. Zvuk je sice hlasitý, ale spíše chaotický než harmonický. Potřebuje dirigenta, který sjednotí tyto různorodé zvuky do jedné symfonie, kde se nástroje vzájemně doplňují a vytvářejí dokonalý celek. Tímto dirigentem je ve světě marketingové komunikace omnichannel strategie. Pojďte si přečíst, jak ji naplno využít.

>
© 2024 Copy General, Všechna práva vyhrazena.

Zásady zpracování osobních údajů

Nastavení cookies