Virtuální realita ukazuje, jak digitální technologie mění svět nakupování

Automatizace a personalizace
02. 3. 2023

Pojmy jako virtuální realita nebo rozšířená realita se čím dál častěji objevují i v rámci běžného života. Možnosti jejich využití jsou nesmírně široké a jednou z cest je použití těchto digitálních technologií v retailu

Virtuální realita ukazuje, jak digitální technologie mění svět nakupování

Virtuální realita vs. rozšířená realita 

Mírnější a jednodušší formou této digitální technologie je takzvaná rozšířená realita (v angličtině „augmented reality“ – zkráceně AR). Ta namísto toho, aby vytvořila zcela novou realitu kolem nás, využívá existující reálný svět, do kterého zasazuje digitální prvky. Nejčastěji se můžeme s rozšířenou realitou setkat v chytrém mobilním telefonu, kdy skrz vestavěný fotoaparát sledujeme svět kolem sebe a aplikace do reálného prostředí na displeji digitálně dosadí různé předměty, postavy nebo cokoliv dalšího. 

Rozšířenou realitu však lze zobrazit i skrze další zařízení. Konkrétně v retailu jsou oblíbená například „digitální zrcadla“. To jsou displeje, které do obrazu uživatele doplní třeba slušivý módní doplněk nebo jej posadí do vozu, který „projíždí“ okolo reklamní plochy. V tom případě se jedná o využití principu internetu věcí. Reklamní plocha se tak stává interaktivním prvkem a reklamu personifikuje pro konkrétní jedince. 

Sofistikovanější verzí je pak virtuální realita (zkráceně VR). Zde je hmatatelný svět okolo nás nikoliv doplněn, ale rovnou nahrazen novým prostředím. Sofistikovanost této technologie pochopitelně vyžaduje i sofistikovanější vybavení. V tomto případě je potřeba, aby měl uživatel nasazené speciální VR brýle. Ty zcela odstíní okolní svět a na dvojici displejů ukážou uživateli novou virtuální realitu okolo něj.  

Zde se nabízí mnohem dalekosáhlejší možnosti toho, co lze potenciálnímu zákazníkovi ukázat. Lze mu umožnit virtuální prohlídky celých prostor, interiérů, případně zcela fascinujících nových světů. Často se obrazová virtuální realita pomocí sluchátek kombinuje s novou zvukovou realitou pro ještě více pohlcující zážitek.  

Rozmach virtuální reality během pandemie 

Ještě než svět zachvátila v roce 2020 covidová pandemie, volal svět retailu po nových možnostech v oblasti online nakupování. Pandemie potom tyto potřeby do značné míry akcelerovala. Věci, které bylo zvykem běžně vybírat a nakupovat převážně fyzicky v kamenných obchodech, mohli zákazníci nově pouze objednávat, což přineslo do řady odvětví potíže. Je problematické vybírat nové vybavení bytu, když jsou rozměry nábytku i jeho přítomnost v prostoru jen těžko představitelné. Stejně tak si člověk jen těžko vybere nové brýle, aniž by si je vyzkoušel.  

Byly to však digitální technologie rozšířené a virtuální reality, které v tu chvíli přispěchaly na pomoc. Mnohé značky se chopily příležitosti a udělaly i z běžného domácího nakupování mnohem interaktivnější a zajímavější zážitek, než jakým bylo prohlížení produktů na ploché obrazovce.  

Zároveň se tak objevuje nový objektivní důvod k tomu, aby si zákazník stáhl dedikovanou aplikaci a neomezoval se na internetový prohlížeč. To samozřejmě znamená otevření nových, přesnějších a pokročilejších metrik spojených s chováním zákazníka při nakupování, plus možnost lépe poznat zákazníka a přesněji zacílit nabídku. 

Konkrétní příklady úspěšného využití virtuální reality a rozšířené reality v retailu 

Způsobů, jak implementovat virtuální realitu nebo rozšířenou realitu do nákupního zážitku, je už v tuto chvíli celá řada. Jen pro inspiraci se pojďme podívat na způsoby a příklady, jak lze tyto digitální technologie v retailu využít. 

Rozšířená realita v chytrém mobilním telefonu 

Nejrozšířenější forma rozšířené reality se v rámci retailu používá například těmito způsoby

  • Umísťování virtuálního nábytku do bytových prostor 

  • Zkoušení brýlí, posazených virtuálně na obličej za pomoci selfie fotoaparátu 

  • Zkoušení velikosti a tvaru hodinek virtuálně přímo na ruce 

  • Možnost postavit si virtuální nový vůz přímo před sebe a zkoušet výbavy a barvy 

Rozšířená realita na interaktivních reklamních plochách skrze internet věcí 

Reklamní nosiče například v obchodních centrech nemusí být jen statické. Zákazníci s nimi mohou živě interagovat. 

  • Reklamní plocha umožňující virtuálně obléci různé oblečení nebo obuv 

  • Plocha, která každého procházejícího virtuálně posadí do vozu, který pak „projíždí“ kolem 

Virtuální realita v retailu 

Nezbytnost specializovaného vybavení znamená, že se následující způsoby dají využít pouze fyzicky v obchodech. O to intenzivnější zážitek ale zákazník dostane.  

  • Možnost virtuálně posadit zákazníka do vozu 

  • Předvedení interiérového návrhu zákazníkovi 

  • Virtuální prohlídka továrny nebo výrobního závodu značky 

Možnosti využití digitálních technologií virtuální a rozšířené reality v retailu jsou rozsáhlé a jelikož zatím nejsou aplikované v širším měřítku, každá jejich implementace do retailu výrazně zvyšuje atraktivitu zážitku z nakupování. Zároveň to také skýtá příležitost lépe poznat své zákazníky a vcítit se do toho, jakým způsobem nakupují. 

Sdílet článek na sociálních sítích: > > >
Kontaktujte nás

Další články

Personalizované nabídky a slevové kódy nejen zvyšují zákaznickou spokojenost a věrnost, ale také přináší cílené a relevantní výhody. Tento článek se zaměřuje na klíčové výhody personalizace reklam, použití dat pro personalizaci, věrnostní programy a strategie cross-sell a up-sell. 

Zákazníci, kteří jsou s vašimi službami natolik spokojení, že je běží doporučit kamarádům, jsou snem každého podnikatele. Splňte si ho. Vytvořte perfektní zákaznický servis a automatizovaný systém prodeje, který v zákaznících zanechá skvělý dojem. Pomůže vám k tomu implementace chatbota. 

>
© 2024 Copy General, Všechna práva vyhrazena.

Zásady zpracování osobních údajů

Nastavení cookies