Nalijme si čistého vína – tradiční marketingové kampaně, které oslovují široké publikum jednotným sdělením, už nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější a očekávají od firem relevantní a personalizovanou komunikaci. Proto se značky stále více zaměřují na data a personalizaci, aby si vybudovaly silnější vztahy se zákazníky a dosáhly lepších výsledků. V dnešním článku se podíváme na starší i nové digitální technologie, které personalizovanou reklamu a komunikaci dokáží zajímavým způsobem zpestřit.
Personalizovaná komunikace spočívá v tom, že marketingové sdělení je uzpůsobené individuálním potřebám a preferencím každého jednotlivého zákazníka. Toho lze dosáhnout sběrem a analýzou dat o zákaznících, jako jsou jejich nákupní historie, demografické údaje a online chování. Na základě těchto dat můžete následně vytvářet cílené kampaně, které oslovují zákazníky s relevantním obsahem a nabídkami. Pojďme se podívat, jakým způsobem můžete pomocí digitálních technologií udělat personalizovaná sdělení ještě atraktivnější a efektivnější.
→ Tip: Mohlo by vás také zajímat, jak překročíte hranice jednotlivých kanálů a naučíte se využívat strategii omnichannel komunikace.
Možná tomu nebudete věřit, ale QR kódy (Quick Response codes - tedy něco jako „kódy rychlé reakce“) jsou s námi už přes 30 let. V roce 1994 je vyvinula japonská firma Denso Ware a původně měly sloužit jako digitální průvodky automobilových komponent ve výrobě. Známou podobu, jakou mají QR kódy dnes, získaly v roce 2006, kdy také došlo k jejich masivnímu rozšíření. Navzdory tomu, jak je tato digitální technologie „fousatá“, je až neskutečně důmyslná a propracovaná – i v současné době může nabídnout desítky způsobů využití a kreativních modifikací, o kterých si za chvíli povíme více.
Co je QR kód? Jde o čárové, resp. 2D kódy, které mohou obsahovat nejrůznější data, a především se snadno skenují chytrými telefony a tablety (nebo dalšími zařízeními vybavenými fotoaparátem a příslušným softwarem). Po naskenování QR kódu je uživatel přesměrovaný na webovou stránku, digitální vizitku, aplikaci nebo jiný – v zásadě téměř jakýkoliv – digitální obsah. QR kódy se stávají stále populárnějším nástrojem i pro personalizovanou komunikaci, nabízí totiž celou řadu výhod:
→ Zajímavost: Věděli jste, že šikovný programátor dokáže do dostatečně rozměrného QR kódu vložit algoritmus jednoduché interaktivní hry? A tím nemyslíme odkaz na hru, ale rovnou její spuštění v daném mobilním zařízení po oskenování kódu.
QR kódy můžete využít v široké škále marketingových kampaní, aby se zlepšila personalizace a interakce se zákazníky. Zde je několik příkladů:
QR kódy jsou skutečně velmi mocným nástrojem, který firmám umožňuje zlepšit personalizaci, zvýšit interakci se zákazníky a dosáhnout lepších výsledků marketingových kampaní.
→ Tip: Podívejte se také na další trendy v mobilním marketingu a jak je využít pro růst podnikání.
I tak „hypovaná" digitální technologie jako virtuální realita je s námi od devadesátých let minulého století. Tehdejší VR sety se nemohou ani zdaleka rovnat v možnostech a kvalitě zobrazení obsahu a i dnes je problémem virtuální reality poměrně vysoká cena VR setů pro koncové uživatele. Z toho důvodu se zaměříme na speciální typ virtuální reality, který se nazývá rozšířená realita (AR – augmented reality). K jejímu zprostředkování totiž podobně jako v případě QR kódů stačí mobilní zařízení (mobil či tablet).
AR otevírá fascinující svět, kde se prolíná realita s digitálními prvky a umožňuje nám vnímat svět v novém světle. Představte si například, že si spustíte selfie kameru na svém mobilním telefonu a uvidíte sami sebe s novým účesem nebo oblečením, které si můžete virtuálně vyzkoušet. Tato digitální technologie otevírá širokou škálu možností pro marketing a komunikaci, jelikož umožňuje obohatit zákaznické zkušenosti a budovat silnější vztahy se zákazníky.
AR funguje na principu překrývání digitálních informací s reálným světem. Toho dosahuje pomocí chytrých telefonů, tabletů nebo brýlí AR, které skenují okolní prostředí pomocí kamery a senzorů. Tyto informace se pak zobrazí na displeji zařízení a splynou s reálným obrazem.
Základním principem AR je 3D mapování. AR zařízení skenuje okolí a vytváří 3D model prostoru, do kterého se pak promítají digitální objekty. Tyto objekty se pak chovají jako součást reálného světa, vrhají stíny a reagují na okolní světlo a pohyb.
AR v marketingu přináší řadu atraktivních výhod:
→ Tip: Víte, že virtuální realita ukazuje, jak digitální technologie mění svět.
Kromě QR kódů a rozšířené reality existuje řada dalších digitálních technologií, které lze využít pro personalizovanou komunikaci a budování silnějších vztahů se zákazníky. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější.
Geolokace je technologie, která umožňuje zjistit polohu zařízení. Toho lze dosáhnout pomocí GPS, Wi-Fi signálů nebo GSM vysílačů.
Geofencing umožňuje definovat virtuální zóny a sledovat, zda se zařízení do těchto zón dostane nebo z nich vyjde. Dá se rovněž využít k vnitřní navigaci (tj. navigaci uvnitř rozsáhlých komplexů budov, kde není GPS signál).
Geolokaci a geofencing můžete využít k:
Uveďme si pro lepší představu několik konkrétních příkladů:
Personalizované webové stránky se mění na základě individuálních potřeb a preferencí uživatele. Toho lze dosáhnout pomocí různých technologií, jako jsou cookies, URL parametry nebo analýza dat a personalizace.
Personalizované webové stránky poskytují uživatelům výrazně relevantnější a poutavější zážitek. Díky tomu vedou k vyšší míře konverzí a spokojenosti zákazníků.
Opět pro ilustraci několik příkladů:
Biometrické technologie umožňují identifikovat osoby na základě jejich fyzických nebo behaviorálních charakteristik. Mezi běžné biometrické technologie patří rozpoznávání:
Jak biometrické digitální technologie v praxi využít?
→ Tip: Mohlo by vás zajímat, jak na měření spokojenosti zákazníků, abyste získali co nejpřesnější data.
Jednoduše řečeno se firmám otevírají nové možnosti, jak komunikovat se zákazníky personalizovaným a interaktivním způsobem. A to s sebou přináší řadu benefitů.
Hlavní výhodou inovativních technologií v personalizované komunikaci je zlepšení zákaznického zážitku. Zákazníci si cení relevantních a poutavých zážitků, které jim umožňují snadno a pohodlně komunikovat s firmou. To může vést k vyšší míře konverzí a spokojenosti zákazníků.
Inovativní technologie v personalizované komunikaci mohou firmám pomoci zvýšit konverze a angažovanost zákazníků. Jak to vypadá číselně?
Hledáte inovativní a efektivní způsob, jak personalizovat komunikaci se zákazníky a posunout vaši marketingovou strategii na novou úroveň? Pak jsme pro vás připravení:
Jsme spolehlivý partner, který vám pomůže posunout vaši společnost na novou úroveň a dosáhnout vytoužených marketingových cílů. Neváhejte a kontaktujte nás.
Představte si orchestr, kde každý nástroj hraje svoji melodii nezávisle na ostatních. Zvuk je sice hlasitý, ale spíše chaotický než harmonický. Potřebuje dirigenta, který sjednotí tyto různorodé zvuky do jedné symfonie, kde se nástroje vzájemně doplňují a vytvářejí dokonalý celek. Tímto dirigentem je ve světě marketingové komunikace omnichannel strategie. Pojďte si přečíst, jak ji naplno využít.
Jak vytvořit nejlepší marketingové kampaně, které zaujmou a angažují vaše zákazníky? Jedním z nejefektivnějších nástrojů pro dosažení tohoto cíle je A/B testování. V článku se podíváme na to, jak může uživatelské testování významně přispět k optimalizaci hromadné personalizované e-mailové komunikace, a to skrze systematické experimentování a data-driven rozhodování, které zvyšuje efektivitu a relevanci marketingových kampaní.