Každý ho máme neustále u sebe, a když bez něj vyjdeme z domu, cítíme se jako bez ruky. Mobilní telefon se stal neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života. Tak proč ho nevyužít k marketingové komunikaci se zákazníky? Poradíme vám, jak posílat marketingové SMS, push notifikace, využít aplikace a další.
Nalijme si čistého vína, SMS nejsou úplně současný trend, ale vynechat je by byla chyba, jsou totiž extrémně důležitou součástí mobilního marketingu. Podle dat statistického úřadu z roku 2021 pouze 1 % obyvatel ČR nemá vlastní mobil, chytrý telefon mělo 77 % lidí, tlačítkový telefon používalo 23 %. Na SMS je nejlepší to, že přijdou všem vlastníkům mobilu, bez ohledu na to, jestli je to chytrý telefon, nebo stará Nokia 3310.
Pravděpodobně je používáte třeba pro zasílání informací o doručení online objednávek. Ale nebojte se využívat i marketingové SMS pro krátká reklamní sdělení propagující aktuální slevy, probíhající akce, novinky atd.
Jak asi víte, jedna SMS má 160 znaků bez diakritiky, takže musíte být opravdu struční a výstižní, což je plus i pro zákazníka, kterého dlouhá sdělení můžou odrazovat od čtení, ale 15 vteřin na přečtení SMS má každý. Hodí se jimi posílat obsah, který přímo vybízí k nákupu (to jsou ty slevy a novinky), ale i praktické informace pro zákazníky, jako je otevírací doba o svátcích nebo možnost si nákup nechat doručit domů.
Tip: Podívejte se na 3 důvody, proč zákazníkům posílat transakční SMS a jak je automatizovat.
Personalizace je v mobilním marketingu velmi důležitá. Dnes zákazníci chtějí, aby byla reklama relevantní a přizpůsobená jejich potřebám. Je proto dobré publikum, na které budete marketingové SMS – pomocí nějakého nástroje pro hromadnou komunikaci – rozesílat, nejprve segmentovat.
Tedy rozdělit zákazníky na skupiny, třeba podle demografických údajů nebo podle toho, co nakupují. Pokud máte e-shop, aplikaci, do které je třeba se registrovat nebo vaši zákazníci využívají k nákupům věrnostní kartičku, snadno získáte údaje, podle kterých je můžete rozdělit. Na základě těchto informací můžete vytvářet specifické nabídky, které zákazníky spíše osloví a zvýší šance na konverzi.
Díky geolokaci telefonu můžete velmi dobře cílit na zákazníky z konkrétní lokality nebo se jim dokonce SMSkou nebo push notifikací připomenout ve chvíli, kdy se budou pohybovat v blízkosti vaší prodejny. Klidně to i přiznejte a řekněte: „Všimli jsme si, že jste poblíž, stavte se u nás na své oblíbené latte. Je zrovna v 10% slevě.“
Tip: Přečtěte si také, jak výšit open rate newsletterů díky personalizaci zákazníků.
Zákazníky s chytrými telefony oslovujte také pomocí push notifikací. To jsou krátké zprávy, které se objevují na obrazovce mobilního zařízení a upozorňují uživatele na novinky, nabídky nebo důležité události. V konečném důsledku mají tedy podobnou funkci jako SMS, ale jsou modernější a chytlavější, protože je můžete doplnit o emotikony, fotografie nebo odkaz, který zákazníky hned přesměruje, kam potřebujete.
Pokud třeba máte Netflix nebo HBO, chodí vám asi v podobě tipů, co si večer pustit, nebo když vyjde nová řada vámi sledovaného seriálu.
Push notifikace by měly být také personalizované, dobře načasované, relevantní a užitečné, aby je zákazníci nepovažovali za zbytečné rušení. Jejich cílem je připomenout se zákazníkům a „pushnout“ je (popostrčit) k tomu, aby udělali nějakou akci.
Pokud je posíláte včetně obrázku, měli byste se vejít do 30 znaků na předmět/nadpis a 60 znaků na doprovodný text – to může být někdy výzva. V případě, že je notifikace pouze textová, můžete se víc odvázat. Na předmět máte 50 znaků a na text 150.
Váš web, ale i e-maily, které posíláte, by měly být plně responzivní a přizpůsobené pro zobrazení na telefonu.
Pro zákazníky může být pohodlné, když budete mít vlastní aplikaci, kde bude například uložená jejich věrnostní kartička, elektronické účtenky z uskutečněných nákupů, personalizovaná nabídka slev nebo z ní dokonce půjde rovnou nakupovat vaše zboží.
Udělejte si průzkum, zda by o ní byl mezi vaší cílovou skupinou zájem a zvažte její vytvoření. Pokud už ji máte, motivujte zákazníky k jejímu používání a přidávejte do ní hodnotný obsah a snažte se, aby byla maximálně uživatelsky přívětivá.
To, že máte být aktivní na sociálních sítích, je podobně jako používání SMS už celkem stará písnička. Co je ale současným trendem v marketingu? Krátká videa. Lidé jsou stále línější číst – ostatně většina internetového obsahu je právě ve formě textu – a video snáze přitáhne jejich pozornost. Přidávejte tedy Instagram Reels, používejte TikTok nebo YouTube Shorts. Můžete v nich sdílet zajímavé tipy související s vaším zbožím nebo oborem podnikání, zákulisí vaší firmy, část procesu výroby produktů nebo skladníky tancující na trendy písničku… prostě cokoliv, co vaši cílovou skupinu na dané platformě osloví.
Tip: Přečtěte si také, proč v nákupní sezóně využívat SMS marketing.
Používejte co nejvíce komunikačních kanálů, aby vás zákazníci mohli pohodlně kontaktovat přes ten, který je jim nejbližší. Tak zvýšíte spokojenost zákazníků a získáte pozitivní hodnocení vašeho zákaznického servisu.
Buďte na Messengeru, WhatsAppu, e-mailu, čtěte zprávy na Instagramu nebo mějte live chat na přímo na webu. To je základ, který byste měli mít. A abyste mezi těmito platformami nemuseli neustále přepínat, využijte program, který vám všechny příchozí zprávy sjednotí a zobrazí na jednom místě.
Seženete ho i u nás. Podívejte se, jak takové omnikanálové komunikační centrum funguje a sjednejte si s námi schůzku.
Využijte námi zmíněné rady, zvyšte konverze, posilte tak marketing i zákaznický servis a staňte se úspěšnou značkou, ke které se lidi rádi vracejí.
Nalijme si čistého vína – tradiční marketingové kampaně, které oslovují široké publikum jednotným sdělením, už nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější a očekávají od firem relevantní a personalizovanou komunikaci. Proto se značky stále více zaměřují na data a personalizaci, aby si vybudovaly silnější vztahy se zákazníky a dosáhly lepších výsledků. V dnešním článku se podíváme na starší i nové digitální technologie, které personalizovanou reklamu a komunikaci dokáží zajímavým způsobem zpestřit.
Představte si orchestr, kde každý nástroj hraje svoji melodii nezávisle na ostatních. Zvuk je sice hlasitý, ale spíše chaotický než harmonický. Potřebuje dirigenta, který sjednotí tyto různorodé zvuky do jedné symfonie, kde se nástroje vzájemně doplňují a vytvářejí dokonalý celek. Tímto dirigentem je ve světě marketingové komunikace omnichannel strategie. Pojďte si přečíst, jak ji naplno využít.